Thursday, September 27, 2007

Ονειροπίστωση

Τα Κύθηρα ποτέ δε θα τα βρούμε,

το χάσαμε το πλοίο της γραμμής…


Κάποτε, θα τα σκέφτεσαι και θα γελάς.

Έτσι δε λένε;

Δεν είναι αστείο, να λες.

Μακάρι κάποτε, να τα σκέφτεσαι και να χαμογελάς.

Έχει διαφορά.

Και το πλοίο της γραμμής... δεν υπάρχει. Το πλοίο είναι δικό σου. Μην ακολουθείς κανενός τη γραμμή. Φτιάξε μια δική σου.

Και τα Κύθηρα... δεν είναι όνειρο. Το όνειρο είναι το πλοίο.

Τα Κύθηρα, η Ιθάκη και τ’ άλλα τα νησιά, είναι απλώς αρκετά μακριά για να έχεις ανάγκη τα όνειρα.

Υπάρχουν δρόμοι ασφαλείς, από στεριά. Μα δεν υπάρχουν πιο σύντομοι δρόμοι για τα μέρη που αξίζει να πας. Γιατί τα όνειρα δεν είναι για τους ανασφαλείς.

Δε χάθηκε ποτέ ο Οδυσσέας, δεν ήταν χαζός.

- Τι ήταν, παιδιά, ο Οδυσσέας; ρώταγε και τα μάτια της γυαλίζανε, όπως δεν είχα ξαναδεί ποτέ ως τότε μάτια να γυαλίζουν. Στέλλα την έλεγαν. Πάνε χρόνια που πέθανε.

Όλη η τάξη φώναζε.

- Περίεργος!

- Τολμηρός!

- Ελεύθερος!

- Ελεύθερος, παιδιά… Ο Οδυσσέας ήταν άνθρωπος ελεύθερος…

Μα ναι, τα όνειρα είναι για τους ελεύθερους.

‘Stella’ σημαίνει ‘αστέρι’. Γιατί τα μάτια της λαμπύριζαν.

Έχεις τα ίδια μάτια, ξέρεις. Κι αν δεν ξέρεις, ξέρω εγώ. Και το όνομά σου έχει φως.

Όταν σε γνώρισα, μου θύμισες τι είχα ξεχάσει από καιρό. Να ονειρεύομαι.

Δεν προσπαθώ να σου εξηγήσω πόσο σημαντικό είναι για μένα.

Τρόμαξα μόνο σήμερα σαν σκέφτηκα τι κάνει η ζωή, που ήρθε η στιγμή να σου θυμίσω πόσο σημαντικό είναι για σένα.

Θέλεις ονειροπίστωση, μου είπες.

Πίστωση… Κάποιος σε μπέρδεψε, μικρή μου…

Όποιος σου τα πιστώνει, μια μέρα θα στα ζητήσει πίσω.

Και μερικά πράγματα είναι ανεκτίμητα, λένε.

Μερικά πράγματα που δεν αγοράζονται με πιστωτική...

Τα δωρεάν.

Και τα όνειρα είναι δωρεάν.

Για να τα κάνεις μόνη σου.

Να 'χεις στο νου σου την Ιθάκη και να φυλάγεις Θερμοπύλες είναι δύσκολο, το ξέρω.

Αλλά είναι δρόμος φωτεινός, καλά τον είχες πάρει.

Αλλάζει ο άνθρωπος, μα μην μπερδεύεσαι και μη φοβάσαι.

Στο είπα…


Let change transfuse all other traits,

enact all other blame,

but deign this least certificate,

that thou salt be the same.

( Emily Dickinson, 1689 )

Saturday, September 22, 2007

Γιατί όχι;

- Γιατί δεν υπήρχαν οι κατάλληλες προϋποθέσεις.
- Όποιος δεν έχει τις κατάλληλες προϋποθέσεις, φίλε μου, ΤΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ.

Tuesday, September 18, 2007

Μια χρονιά κι έναν καιρό...

Φθινόπωρο και νερό.
Τα πιο γλυκά παραμύθια μυρίζουν φθινόπωρο και νερό.
Μια φορά κι έναν καιρό, τις νεράιδες τις έβλεπες φθινόπωρο.
Μια χρονιά κι έναν καιρό, φθινοπωρινό καιρό, σε συνάντησα τυχαία, στη Χώρα του Ποτέ μα Ποτέ.
Εκεί που μπλέκουν παραμύθια και αλήθειες σαν κλωστές από κουβάρια που κανείς δε θέλει να ξεμπλέξει, εκεί που ζούνε οι νεράιδες και σε μαθαίνουν να πετάς, αν το πιστεύεις.
Μου έμαθες να πετάω, κι εγώ, μέσα στο μαγικό σου κόσμο, σε ερωτεύτηκα, και σου ψιθύρισα να φύγουμε μαζί, να πιάσουμε από ένα λουλούδι και να πετάξουμε μαζί για τη Χώρα του Χαμόγελου. Και από ‘κει, να γράφουμε παραμύθια για τον κόσμο που αφήσαμε πίσω...
Κι εσύ, μου απάντησες με ένα χαμόγελο γλυκό και ανάλαφρο, όπως τότε που σε χάζευα να μιλάς με τα πουλιά.
Είναι όμορφο να νιώθεις ένα χαμόγελο που δεν μπορείς να δεις.
Όπου κι αν ταξιδεύουμε, είπες, τα παραμύθια της κάθε Χώρας θα βρίσκουν το δρόμο και το πρόσωπό τους σ’ εμάς.
Μια χρονιά μετά και εσύ χορεύεις ήδη στη Χώρα των Θαυμάτων.
Ο καιρός φθινοπωρινός.
Είναι περίεργο να σου λείπει κάποιος που γνώρισες στα παραμύθια.
Δε χρειάζεται να σου πω ότι σ’ αγαπάω, έλεγες.
Μόνο έχω βουτήξει τις λέξεις σε φθινόπωρο και νερό, για να στο θυμίζουν.
Και σε περιμένω εδώ.
Δίπλα στη λίμνη.

Saturday, September 15, 2007

Οι τελευταίες εκλογές του δικομματισμού

Οι καιροί αλλάζουν.
Οι Αμερικάνοι χάνουν στο μπάσκετ, ο Μπάγιεβιτς είναι στον Άρη, η Προοδευτική παίζει χωρίς τον Αγγελόπουλο, το ΠΑΣΟΚ χωρίς τον Κουλούρη, ο Old boy παντρεύτηκε, ο Φιλάρετος δεν είναι πια αθάνατος, ούτε οι Alphaville forever young.
Σήμερα το βράδυ, η Αλέκα θα απειλήσει για πέμπτη φορά το δικομματισμό ότι αυτές ήταν οι τελευταίες του εκλογές. Η είδηση, βέβαια, μάλλον είναι ότι αυτή θα είναι η πρώτη φορά που ο δικομματισμός απειλεί την Αλέκα ότι αυτές ήταν οι τελευταίες της εκλογές.
Έχω την αίσθηση ότι την ατάκα για το δικομματισμό θα την πει και ο Αλέκος σήμερα, κάτι το οποίο δεν ήταν στην ημερήσια διάταξη τις προηγούμενες φορές.
Γενικώς θα έχουν πολλή πλάκα απόψε οι αντιδράσεις των κομμάτων για τα αποτελέσματα. Όλοι σχετικώς ικανοποιημένοι θα δηλώνουν, εκτός από το Βενιζέλο που ικανοποιημένος θα είναι αλλά δυσαρεστημένος θα δηλώνει, την Ντόρα που δυσαρεστημένη θα είναι αλλά ικανοποιημένη θα δηλώνει, και τον καημένο τον Παπαθεμελή, που με ύφος σκυλάκι-που-το-δείρανε θα δηλώνει πολύ πολύ απογοητευμένος, αλλά υπεύθυνος να συνεχίσει τον αγώνα του, κλπ..
Αναμένω επίσης με μεγάλο ενδιαφέρον την τεράστια ένδειξη του πολιτικού πολιτισμού που διέπει τα κοινά στη χώρα μας, και δε μιλάω για τίποτα άλλο από το πολιτικώς πολιτισμένο τηλεφώνημα που λογικά θα κάνει το βράδυ ο πολιτικώς πολιτισμένος κύριος Παπανδρέου στον, κατά τ' άλλα διεφθαρμένο, ανίκανο και αδιάφορο πολιτικό του αντίπαλο, τον πολιτικώς πολιτισμένο κύριο Καραμανλή.
Όλα αυτά βέβαια, αρκετά αργά, γιατί έχουμε και μπάσκετ σήμερα.
Είπαμε, πλάκα έχουν οι εκλογές, αλλά πλάκα στην πλάκα, μην ξεχάσουμε και τα σοβαρά για να ασχολούμαστε με βλακείες.

Sunday, September 09, 2007

Η Αννίτα και το ελάττωμα της δημοκρατίας

Μια φορά κι έναν καιρό, ήταν η Αννίτα…

Είχα υποσχεθεί να μην ασχοληθώ με αυτό το θέμα εδώ, αλλά σήμερα θέλω να το χρησιμοποιήσω ως αφορμή για να καταλήξω σε άλλα πράγματα.

Παρατηρείται στην bloggόσφαιρα (υποθέτω και στον υπόλοιπο όμορφο κόσμο μας) μία τάση που εκδηλώνεται δυστυχώς κυρίως από πολύ αξιόλογους ανθρώπους, και αφορά στην προσπάθεια σύγκρισης του πολιτιστικού επιπέδου της trash υποκουλτούρας που περήφανα πλασάρει η Αννίτα με αυτό της mainstream ελληνικής υποκουλτούρας, όπως αυτή εκφράζεται από τύπους σαν το Σαρμπέλ ή τη Βανδή.

Εννοώ, δηλαδή, ότι τελευταία και όχι μόνο, τυχαίνει συχνά να πέσω πάνω σε κάποιο κείμενο που, έμμεσα ή άμεσα, υπερασπίζεται την άποψη ότι το αυθεντικό σκουπιδαριό είναι ποιοτικότερο από την κυριαρχούσα υποκουλτούρα, ακριβώς επειδή είναι αυθεντικό.

Και εντάξει, καταλαβαίνω ότι για να νιώθεις ψαγμένος και πολύ πολύ σοφός, βασική προϋπόθεση είναι να απορρίπτεις κάθε τι το συνηθισμένο και λαοφιλές, ίσως και με το δίκιο σου συνήθως.

Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι πόσο πια μπορείς να μισήσεις μια τέτοια κουλτούρα, πόσο εμπαθής μπορείς να καταλήξεις να είσαι, ώστε να υπερασπίζεσαι αντ’ αυτού το γνήσιο σκουπίδι, επειδή είναι γνήσιο.

Πόσο τυφλός μπορείς να καταλήξεις να είσαι απέναντι στα σημεία των καιρών σου, ώστε να καταλήγεις να προτιμάς το Βαραββά.

(Παρένθεση: Την τελευταία φορά που την πέτυχα, η Αννίτα είχε πιάσει κουβέντα νηπιαγωγείου με ένα ρομπότ με αλλοιωμένη φωνή. Υπάρχει κάτι στον κόσμο που μπορεί να υποτιμάει τη νοημοσύνη σου περισσότερο από το να παρακολουθείς αποβλακωμένος μια τέτοια εικόνα;)

Από ‘κει και πέρα...

Θέμα πρώτο.

Το θεωρώ απαράδεκτο να φτιάχνεις μια εκπομπή, στην οποία φέρνεις κάποιους χαζούς, χοντρούς, άσχημους και με αστεία φωνή ανθρώπους και να τους γελοιοποιείς.

Πάνω σ’ αυτό το θέμα δε σηκώνω κουβέντα, είναι από τα λίγα πράγματα στα οποία δεν ακούω άλλη άποψη.

Θεωρώ, επίσης, εμετικές, δικαιολογίες του τύπου ότι οι άνθρωποι αυτοί περνάνε καλά ή κερδίζουν μία αναγνωρισιμότητα ή λεφτά ή δεν ξέρω κι εγώ τι, που, αφενός είναι μαλακίες, αφού σε λίγο καιρό αυτοί οι άνθρωποι θα σταλούν από ‘κει που ήρθαν, έχοντας χάσει τα αυγά και τα πασχάλια και το μόνο που θα απομείνει από τη δόξα τους θα είναι τα παιδάκια που θα τους κοροϊδεύουν στο λεωφορείο, και αφετέρου είναι άκρως υποκριτικά, λες και ενδιαφέρεται η Αννίτα ή οι νόμοι της αγοράς ή το αδηφάγο τηλεοπτικό κοινό ή έστω αυτοί που λένε αυτές τις μαλακίες για το καλό των ανθρώπων αυτών, λες και είναι στημένο αυτό το τσίρκο για να τους βοηθήσει. Μαλακίες εμετικές.

Ήταν, βέβαια, λάθος όταν ανακατεύτηκε και το ΕΣΡ. Δε συμβαίνει κάτι παράνομο. Δεν παραβαίνει κάποιος τους κανόνες.

Μεγάλοι άνθρωποι είναι και οι συμμετέχοντες, ενήλικες, απλώς είναι λίγο αφελείς και κάποιοι εκμεταλλεύονται το ψώνιο τους.

Και έτσι είναι η ζωή. Άδικη. Κάποιοι θα εκμεταλλευτούν τους άλλους.

Αυτό που λέω εγώ είναι πως είναι τρελό το ότι αντί να στεναχωριόμαστε που κάποιοι κοροϊδεύουν κάποιους και τους εκμεταλλεύονται, το αποδεχόμαστε, το παρακολουθούμε, το απολαμβάνουμε, το στηρίζουμε και βρίσκουμε και τρόπους να το υπερασπιστούμε, ακριβώς επειδή θέλουμε να φτιάξουμε και μία ηθική βάση για να κρύψουμε από κάτω τις όποιες ενοχές μας που το απολαμβάνουμε και το στηρίζουμε.

Ηθικά λέω ότι δεν είναι σωστό όλο αυτό που συμβαίνει και αυτό ακριβώς επιλέγουμε να διαστρεβλώσουμε.

Θέμα δεύτερο.

Με αφορμή όλα αυτά τα περί αφέλειας ή εκμετάλλευσης, έχω πετύχει κάπου κουβέντες σχετικά με το λεγόμενο "ελάττωμα της δημοκρατίας".

Υπάρχει μία άποψη, κοινώς, η οποία μάλιστα διαδίδεται ευρέως, και η οποία έχει να κάνει με το υποτιθέμενο αναγκαίο κακό της δημοκρατίας· το κακό αυτό είναι ότι μέσα στο τσούρμο, μέσα στον όγκο των ανθρώπων που φτιάχνουν ένα εκλογικό σώμα, μπορεί να υπάρχουν άνθρωποι λιγότερο έξυπνοι και περισσότερο έξυπνοι, άνθρωποι με περισσότερο ή λιγότερο ανεπτυγμένη πολιτική κρίση, όμως η ψήφος όλων μετράει εξίσου, δηλαδή η ψήφος του καθυστερημένου μετράει όσο μετράει και η ψήφος ενός ανθρώπου με μια κάποια πνευματική διαύγεια, διαμορφώνουν εξίσου το τελικό αποτέλεσμα της ψηφοφορίας.

Και αυτό θεωρείται ελάττωμα.

Η άποψη αυτή είναι πρώτα απ’ όλα ελιτίστικη.

Φυσικά εκφράζεται πάντα από ανθρώπους που θεωρούν ότι είναι πιο έξυπνοι από τους υπόλοιπους – όμως εντάξει, ας το προσπεράσουμε αυτό, ας πούμε πως η όλη κουβέντα γίνεται με δεδομένο ότι υπάρχουν άνθρωποι πιο χαζοί από άλλους, ας μην μπούμε τώρα στη διαδικασία να σχολιάσουμε ποιος το ορίζει αυτό και πώς.

Καλώς ή κακώς, μέσα σε μία κοινωνία, υπάρχουν και έξυπνοι και χαζοί, και καλοί και κακοί, και τίμιοι και κλέφτες. Δεν μπορούμε να τους ξεχωρίσουμε.

Αλλά κατά τη γνώμη μου, δε θα υπήρχε και λόγος να τους ξεχωρίσουμε.

Είναι ελιτίστικη προσέγγιση να θεωρούμε ότι δε θα έπρεπε να λαμβάνεται υπ’ όψιν η γνώμη των πιο χαζών, ότι μόνο οι εξυπνότεροι θα έπρεπε να αποφασίζουν για όλους.

Μπορεί σε μια παρέα να έχουμε ένα παιδάκι που είναι χαζούλι, δεν παύει να έχει σημασία το πού θέλει να πάμε το βράδυ.

Αν γίνονταν εκλογές σε μία τρομοκρατική οργάνωση, ο αρχηγός θα ήταν τρομοκράτης. Και αυτό θα ήταν το φυσιολογικό – δε θα μπορούσε να ήταν η Μητέρα Τερέζα.

Τι θέλω να πω με τα υπεραπλουστευμένα παραδείγματα, ότι η δημοκρατία είναι το τέλειο σύστημα που ΑΝΑΠΑΡΑΓΕΙ τις φωνές όλων όσων συμμετέχουν σε ένα σύνολο, με στόχο τη διαμόρφωση ενός τελικού πλειοψηφικού αποτελέσματος, που είναι ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟ του συνόλου. Δε θα ήταν αντιπροσωπευτικό αν δεν ακουγόταν η φωνή όλων εξίσου και δε θα ήταν δίκαιο. Αν κάποιος εντοπίζει κάποια προβλήματα στη δομή του συνόλου που τα αναπαράγει η δημοκρατία με το σύστημα της, τότε δε φταίει η δημοκρατία που είναι δίκαια και αντιπροσωπευτική, αλλά το σύνολο είναι που έχει τα προβλήματα και εκεί θα έπρεπε να εστιάσουμε.

Θέμα τρίτο.

Ας εστιάσουμε λοιπόν.

Έχει η κοινωνία μας προβλήματα;

Και, βέβαια, η απάντηση θα είναι πάντα θετική, αλλά το ζήτημα εδώ είναι συγκεκριμένο.

Είναι πρόβλημα το ότι έχουμε σε μία κοινωνία βλάκες; Αντίστοιχα, είναι πρόβλημα το ότι υπάρχουν άνθρωποι με άσχημα ελαττώματα, πχ. με κακή συμπεριφορά;

Θυμάμαι που διάβαζα κάποτε σε κάποια σχόλια ενός δημοφιλούς blog να λέει κάποιος ότι, θεωρητικά, αν μπορούσε, θα προτιμούσε να απομονωθεί από όλα τα στραβά αυτού του κόσμου και να πάει να ζήσει σε ένα ιδανικό μέρος όπου οι άνθρωποι να είναι όλοι ιδανικοί.

Και, δεν ξέρω, μπορεί να ακούγεται απολύτως λογικό στην αρχή, αλλά εμένα στη συνέχεια μου θύμισε μια καθηγήτριά μου στο Λύκειο, που μας έλεγε με μεγάλο ενθουσιασμό ότι να, τώρα που αποκρυπτογραφήθηκε το DNA, θα μπορούμε ας πούμε να εντοπίσουμε γονίδια κακών συνηθειών ή ελαττωμάτων και να τα εξαφανίσουμε. Το γονίδιο της επιρρέπειας στον αλκοολισμό, για παράδειγμα. Να μην υπάρχουν πια άνθρωποι που θα μεθάνε και θα ταλαιπωρούνται. Να μην υπάρχουν πια ναρκομανείς. Να μην αρρωσταίνουμε ποτέ, σκεφτόμουν εγώ. Να μην είμαστε επιθετικοί. Να μην καυγαδίζουμε. Να γεννιόμαστε όλοι έξυπνοι. Και δυνατοί. Και όμορφοι. Όλοι ψηλοί, ξανθοί και με γαλάζια μάτια. Και να χαμογελάμε. Πάντα να χαμογελάμε.

Το οργουελικό όνειρο του Χίτλερ.

Εντάξει, το παράκανα.

Αλλά δεν καταλαβαίνουμε ότι κάθε κοινωνία βρίσκει κάπου τη σταθερότητα της; Ότι δεν μπορούμε να ξεριζώσουμε τα ελαττώματα και τις κακές συνήθειες, όχι για λόγους φιλοσοφικούς (αναγκαία η ύπαρξη του αρνητικού, για να αποκτά θετική φόρτιση η αξία του θετικού – ελιτίστικο και αυτό και προκλητικό, εφόσον εκφράζεται από τους υγιείς και ευτυχείς φιλοσόφους που έχουν λύσει πρώτα όλα τα βιοτικά τους προβλήματα και έχουν την άνεση και το χρόνο να φιλοσοφούν…), αλλά για λόγους ισορροπίας της κοινωνίας; Θα μπορούσε να λειτουργήσει η κοινωνία αλλιώς;*

Συνοψίζοντας, δηλαδή, τον κοινό άξονα των τριών αυτών θεμάτων:

Γιατί πρέπει παντού να ξεχωρίζουμε κάποιους ανθρώπους από το σύνολο; Πόσο δύσκολο είναι να μεγαλώσουμε αποδεχόμενοι κάθε είδους διαφορετικότητα των άλλων; Πόσο δύσκολο είναι να μεγαλώσουμε αποδεχόμενοι ότι ανήκουμε στο ίδιο σύνολο με κάθε είδους ιδιαίτερους ανθρώπους; Πόσο δύσκολο είναι να αποδεχθούμε ότι είμαστε όλοι ιδιαίτεροι; Πόσο δύσκολο είναι να αποδεχθούμε πραγματικά, να νιώσουμε και να βιώσουμε ότι είμαστε όλοι ίσοι;

Και τελικά, μήπως από ‘κει ξεκινάει το όποιο πρόβλημα εμφανίζει η κοινωνία;

Και τελικά, μήπως το ελάττωμα της δημοκρατίας μας είναι ότι επιτρέπει στην Αννίτα και σε όλους μας να παίζουμε με αυτό;

*Ρίξτε με την ευκαιρία μία ματιά στο απολαυστικότατο δοκίμιο του Ευάγγελου Λεμπέση "Η τεράστια κοινωνική σημασία των βλακών εν τω συγχρόνω βίω"…