10 φωτογραφίες που έγραψαν ιστορία
Η Omayra Sanchez ήταν ένα θύμα του χιονισμένου ηφαιστείου Ruiz κατά τη διάρκεια της έκρηξης που κατέστρεψε την πόλη Gunsmith, στην Κολομβία, το 1985.
Η Omayra ήταν 3 ημέρες στη λάσπη, το νερό και τα ερείπια του σπιτιού της. Ήταν 13 ετών και κατά τη διάρκεια που ήταν εγκλωβισμένη ήταν επάνω στα πτώματα των συγγενών της. Όταν το άτομο που δίνει τις πρώτες βοήθειες δοκίμασε να τη βοηθήσει, είδε ότι ήταν αδύνατο, δεδομένου ότι για να τη βγάλουν έπρεπε να ακρωτηριάσουν τα πόδια της, εντούτοις στερήθηκε τη χειρουργική επέμβαση και πέθανε. Η άλλη επιλογή ήταν να φέρουν μια μηχανική αντλία για να απορροφήσει την περισσότερη λάσπη στην οποία ήταν βυθισμένη. Η μόνη διαθέσιμη αντλία ήταν μακριά από την περιοχή. Η Omayra ήταν δυνατή μέχρι την τελευταία στιγμή της ζωής της, σύμφωνα με το άτομο που της έδωσε τις πρώτες βοήθειες και τους δημοσιογράφους που την περιέβαλλαν. Κατά τη διάρκεια των τριών ημερών, σκεφτόταν μόνο την επιστροφή στο σχολείο και τις εξετάσεις της.
Ο φωτογράφος Frank Fournier, δημιούργησε μια φωτογραφία της Omayra που έκανε αίσθηση στον κόσμο και δημιουργήθηκε αντίδραση για την αδιαφορία της κολομβιανής κυβέρνησης όσον αφορά τα θύματα. Η φωτογραφία δημόσιευτηκε μήνες μετά από το θάνατο του κοριτσιού. Πολλοί βλέπουνε σε αυτήν την εικόνα του 1985 την αρχή αυτού που σήμερα ονομάζουμε 'παγκοσμιοποίηση', επειδή η αγωνία της φάνηκε μέσα από τις κάμερες της τηλεόρασης σε όλο τον κόσμο.
Το κορίτσι του Vietnam
Στις 8 του Ιουνίου του 1972, ένα αμερικανικό αεροπλάνο βομβάρδισε με napalm τον πληθυσμό του Trang Bang. Εκεί βρισκόταν η Kim Phuc με την οικογένειά της. Με τα ρούχα της να καίγονται, το κορίτσι, εννέα ετών, έτρεξε έξω με τον κόσμο. Κατόπιν, όταν καταστράφηκαν τα ρούχα της, ο φωτογράφος Nic Ut τράβηξε τη διάσημη φωτογραφία.
Αμέσως, ο Nic Ut την πήγε στο νοσοκομείο. Παρέμεινε εκεί για 14 μήνες και πέρασε από 17 επεμβάσεις δέρματος. Οποιοσδήποτε βλέπει τη φωτογραφία μπορεί να δει το βάθος του βασάνου, την απόγνωση, τον ανθρώπινο πόνο του πολέμου, ειδικά για τα παιδιά.
Σήμερα η Pham Thi Kim Phuc, το κορίτσι της φωτογραφίας, είναι παντρεμένη με 2 παιδιά και κατοικεί στον Καναδά. Προεδρεύει στο ίδρυμα "Kim Phuc", αφιερωμένο στη βοήθεια των νέων θυμάτων του πολέμου και είναι πρέσβειρα της UNESCO.
Εκτέλεση στη Saigon
"Ο συνταγματάρχης δολοφόνησε το φυλακισμένο. Εγώ δολοφόνησα το συνταγματάρχη με τη φωτογραφική μηχανή μου."
Ο Eddie Adams, στρατιωτικός φωτογράφος, ήταν ο συντάκτης αυτού του στιγμιοτύπου που παρουσιάζει, την 1η Φεβρουαρίου του 1968, την εν ψυχρώ δολοφονία, από αξιωματικό της αστυνομίας της Saigon, ενός αντάρτη των Vietcong, με δεμένα τα χέρια πίσω, ακριβώς τη στιγμή που τον πυροβολεί.
Ο Adams, ο οποίος ήταν ανταποκριτής σε 13 πολέμους, πήρε γι’ αυτήν τη φωτογραφία βραβείο Pulitzer, αλλά είχε συναισθηματικές επιπτώσεις σε αυτόν, το ότι έγινε φωτογράφος του τέλειου κόσμου.
Η μικρή Αφγανή
Το φιλί στην Time Square
Το αποχαιρετιστήριο φιλί του πολέμου λήφθηκε από τον Victor Jorgensen στην Times Square την 14η Αύγουστου του 1945, βλέποντας ένα στρατιώτη του αμερικανικού ναυτικού ενθουσιωδώς να φιλά μια νοσοκόμα.
Αντίθετα από το τι νομίζουμε, αυτά τα 2 πρόσωπα δε γνωρίζονταν, ήταν τελείως ξένοι. Η φωτογραφία, όλα μια εικόνα, θεωρείται το ανάλογο της διέγερσης και του πάθους που νιώθεις όταν επιστρέφεις στο σπίτι μετά από μια μακριά περίοδο, όπως επίσης της χαράς όταν τελειώνει ένας πόλεμος.
Γνωστός ως "ο άγνωστος επαναστάτης". Αυτό ήταν το παρωνύμιο που αποδόθηκε σε έναν ανώνυμο άνδρα που έγινε διεθνώς διάσημος φωτογραφιζόμενος μπροστά σε μια σειρά από τάνκς κατά τη διάρκεια της καθιστικής επανάστασης στην πλατεία Tiananmen το 1989 στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας.
Η φωτογραφία λήφθηκε από τον Jeff Widener, και εκείνη την ίδια νύχτα μπήκε στον τίτλο εκατοντάδων εφημερίδων και περιοδικών παγκοσμίως.
Ο άνδρας, που έμεινε ακίνητος και όρθιος ενώ τα τανκς ήρθαν κοντά του, κρατάει δύο παρόμοιες τσάντες, μια σε κάθε χέρι. Ενώ τα τανκς πλησίαζαν σε παράταξη, έκανε χειρονομίες, έτσι ώστε τελικά απομακρύνθηκαν. Σε απάντηση, το τανκ που ήταν επικεφαλής προσπάθησε να προχωρήσει, αλλά ο άνδρας το εμπόδιζε επανειλημμένα με τον τρόπο του, που δείχνει τεράστια αντοχή και αντίσταση.
Στη δύση, οι εικόνες του επαναστάτη παρουσιάστηκαν και επιδείχθηκαν ως ένα σύμβολο της κινεζικής δημοκρατικής μετακίνησης. Ένα νεαρό άτομο διακινδυνεύει τη ζωή του ενάντια σε ένα στρατιωτικό σμήνος. Μέσα στην Κίνα, η εικόνα χρησιμοποιήθηκε από την κυβέρνηση ως το σύμβολο της προσοχής των στρατιωτών του Δημοκρατικού Στρατού της Ελευθερίας για να προστατεύσει την κινεζική πόλη: παρά τις διαταγές να προχωρήσει, ο οδηγός του τανκ δεν το κάνει εάν αυτό προκαλέσει ζημία σε έναν πολίτη.
Η ήρεμη διαμαρτυρία
The falling man
"The falling man" είναι ο τίτλος μιας φωτογραφίας που τραβήχτηκε από τον Richard Drew κατά τη διάρκεια των επιθέσεων της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001 ενάντια στους Δίδυμους Πύργους του Κέντρου Παγκόσμιου Εμπορίου, στις 9:41:15 το πρωί.
Στην εικόνα, μπορείτε να δείτε την πτώση ενός άνδρα από έναν από τους πύργους, ο οποίος επέλεξε να πηδήξει στο κενό αντί του θανάτου από τη θερμότητα και τον καπνό.
Η δημοσίευση της φωτογραφίας αμέσως μετά από τις επιθέσεις εξόργισε τμήμα της αμερικανικής κοινής γνώμης. Αμέσως μετά, τα περισσότερα από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας αυτολογοκρίθηκαν, προτιμώντας να παρουσιάζουν απλώς φωτογραφίες πράξεων ηρωισμού και θυσίας.
Μια επιστημονική επεξεργασία θα αποκάλυπτε την ταυτότητα αυτού του άνδρα..
* Τα παραπάνω μου εστάλησαν με mail, τα βρήκα ενδιαφέροντα και σας τα παρουσιάζω.
15 Comments:
Πολύ καλό το ποστ σου , μου άρεσε ιδιαίτερα η φωτογραφία της Sharbat Gula...
πολυ ωραιο θεματακι..μπραβο..ετσι,για να ξυπναμε..
Εξαιρετικο το αφιερωμα σου...Συγκλονιστικες και οι φωτογραφιες...
Ίσως αν εξαιρέσεις την πρώτη φωτογραφία και την "Το φιλί στην Time Square", θα μπορούσε το ποστ να έχει τον τίτλο του προηγούμενου ποστ,"Παραμύθι γιοκ" γιατί απλά μας ξυπνούν από το παραμύθι που έχουμε σχηματίσει για τον κόσμο και μας δείχνουν φάτσα φόρα την πραγματικότητα.
Ήταν και γαμώ τα ποστ!
Thanks guys. :)
Μου το είχαν στείλει από καιρό το mail και το είχα φυλάξει για να γίνει post κάποια στιγμή.
Τέτοια πράγματα τα βρίσκω πολύ ενδιαφέροντα.
Απλά Εξαιρετικές!
Πολύ ωραίο πόστ!
:( Πού είναι το παραμύθι;
Κάθε πράμα στον καιρό του.
Πωπω, κάποιες, από αυτές δεν τις είχα δει!
Αχ τι να πω είμαι και φωτογράφος, υποκλίνομαι στην εικόνα!
εξαιρετικό post!
η μικρή Αφγανή όμως....όταν βλέπω αυτή τη φωτογραφία...με στοιχειώνει....η ομορφιά αυτής της γυναίκας είναι out of this world.
Σ' ευχαριστώ που μού ξανάφερες στο νου αυτές τις μνήμες.
Πολυ ωραίες οι επιλογές σου.
Μιά παρατήρηση μόνο:
Το φιλί, αν δεν με απατά η μνήμη, είναι φιλί επιστροφής (από τον πόλεμο-είχε λήξει το 1945) όχι αποχαιρετισμού.
Ψάξτο.
αγάπη - αφοπλισμός - ειρήνη
Ναπολέων
Το λέει κιόλας.
"ανάλογο της διέγερσης και του πάθους που νιώθεις όταν επιστρέφεις στο σπίτι μετά από μια μακριά περίοδο, όπως επίσης της χαράς όταν τελειώνει ένας πόλεμος."
Η λέξη 'αποχαιρετιστήριο' δε νομίζω πως αναφέρεται στον αποχωρισμό του ζευγαριού, αλλά νομίζω στον αποχαιρετισμό του πολέμου ("το αποχαιρετιστήριο φιλί του πολέμου").
Polu wraio post!!!
kalos orisa!!
περσι η κρατικη τηλεοραση ειχε παρουσιασει ενα ντοκιμαντερ του history channel με τις πιο ενδιαφερουσες και πολυβραβευμενες φωτος μεταξυ των οποιων και αυτες που παρουσιαζεις.Ειχε μαλιστα παρουσιασει και φωτος της Αφγανης οπως ειναι σημερα με πολλες ρυτιδες λογω προωρης γηρανσης απο τις κακουχιες αλλα επικαλυμμενη πλεον με τσαντορ οποτε και διακρινονται μονον τα υπεροχα ματια της. Ωστοσο ενημερωθηκε για την επιτυχια αυτης της φωτογραφιας της αλλα δεν φανηκε να καταλαβαινει και ιδιαιτερα τι ειχε συμβει¨:οταν πρεπει να επιβιωσεις δεν ασχολησε με πολυτελειες του δυτ. κοσμου.Προθυμοι να την ανταμειψουν απο το περιοδικο της προσφεραν ενα μικρο ποσο που της φανηκε τεραστιο και γι'αυτο τον λογο δεν το δεχθηκε. Αδημονω να ξεκινησει η πωληση και διανομη του ερχειου της ΕΡΤ για να μπορουμε να αγοραζουμε τα ενδιαφεροντα υλικα.
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home